Verkoopsvoorwaarden


Deze website is eigendom van Arnaud’s Lift- & Verhuisservice BVBA.
Adres maatschappelijk zetel: Oscar De Reusestraat 39B, 9040 Gent
Telefoon: 0475 330 248
E-mail: info@arnaudsverhuisservice.be
Ondernemingsnummer: BTW BE 0882.137.893

Bij inplanning van een van de diensten van Arnaud's Lift- en Verhuisservice gelden onderstaande verkoopsvoorwaarden.

Artikel 1: DEFINITIES
De met hoofdletters aangegeven definities hebben in het kader van deze algemene voorwaarden de volgende betekenis, tenzij de context anders bepaald: Klant: de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die aan Arnaud’s Lift & Verhuisservice de opdracht heeft gegeven tot het verrichten van dienstverlening. Goederen: zijn alle goederen, producten en installaties die door Arnaud’s Lift & Verhuisservice aan de klant worden geleverd. Dienstverlening: alle diensten en prestaties welke worden verricht door Arnaud’s Lift & Verhuisservice. Partijen: Klant en Arnaud’s Lift & Verhuisservice

Artikel 2: TOEPASSELIJKHEID
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten, hoe ook genaamd, waarbij Arnauds Lift & Verhuisservice zich verbindt diensten te verlenen aan de Klant. Afwijkingen van, en aanvullingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen. In het geval dat in deze Algemene Voorwaarden opgenomen bepalingen geheel of gedeeltelijk hun werking of betekenis zouden verliezen, zal dit geen gevolgen hebben voor de geldigheid van de overige bepalingen van deze Algemene Voorwaarden.

Artikel 3: BETALING
De gelden die aan Arnaud’s Lift & Verhuisservice verschuldigd zijn, uit welke hoofde ook, zijn contant betaalbaar op diens maatschappelijke zetel, gelegen te 9270 LAARNE, Heirweg 174. Arnaud’s Lift & Verhuisservice heeft het recht betaling van een voorschot te eisen voor het afladen, of voor de volledige aflevering. De facturen van Arnaud’s Lift & Verhuisservice zijn contant betaalbaar, zonder dat de Klant recht heeft op enige aftrek, korting of verrekening.

Betaling dient contant te gebeuren, dan wel door overschrijving op het rekeningnummer (in te vullen met IBAN-code erbij) van Arnaud’s Lift & Verhuisservice. Bezwaren tegen de hoogte van de facturen schorten de betalingsverplichting geenszins op. Bij niet contante betaling van de factuur zijn van rechtswege en zonder dat enige sommatie vereist is, verwijlintresten verschuldigd a rato van de intrestvoet voorzien in artikel 5 van de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties (B.S. 07.08.2002.)

Eveneens is de klant bij niet betaling van de factuur van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling, ten titel van schadevergoeding, een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van 10% van het factuurbedrag, met een minimum van 75 euro, onverminderd het recht van Arnaud’s Lift & Verhuisservice een hogere schadevergoeding te vorderen, mits bewijs van grotere werkelijke geleden schade. Indien de financiële positie of het betalingsgedrag van de Klant naar het oordeel van Arnaud’s Lift & Verhuisservice aanleiding geeft tot het vragen naar een tijdige betaling, dan wel indien de Klant nalaat een voorschot dan wel een factuur binnen de daarvoor gestelde betalingstermijn te voldoen, is Arnaud’s Lift & Verhuisservice gerechtigd van de Klant te verlangen dat deze onverwijld (een) (aanvullende) zekerheid stelt in een door Arnaud’s Lift & Verhuisservice te bepalen vorm. Indien de Klant nalaat de verlangde zekerheid te stellen of het vermoeden ontstaat bij Arnaud’s Lift & Verhuisservice, dat ondanks aanmaningen en verwijzingen naar deze voorwaarden, geen betaling van de aanvaarde bedragen zal uitgevoerd worden, zal Arnaud's Lift & Verhuisservice gerechtigd zijn prompt de prestatie niet alleen op te schorten, maar deze ook te staken, dit onder alle voorbehoud ter vrijwaring van haar rechten. Al hetgeen de Klant aan Arnaud's Lift & Verhuisservice uit welke hoofde ook verschuldigd is, wordt onmiddellijk opeisbaar.

Artikel 4: KLACHTEN
Iedere klacht met betrekking tot de prestaties alsook ieder protest tegen een factuur dient binnen de 8 dagen respectievelijk na ontdekking of na factuurdatum schriftelijk en aangetekend te worden bezorgd aan de maatschappelijke zetel van Arnaud’s Lift & Verhuisservice, gelegen te 9270 LAARNE, Heirweg 174. Dergelijke ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de klacht te bevatten. Zowel de factuurdatum als het factuurnummer dienen vermeld te worden in bovenvermeld schrijven.

Artikel 5: OVERMACHT
Indien de partijen de verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet tijdig of niet behoorlijk kunnen nakomen ten gevolge van overmacht dan worden die verplichtingen opgeschort tot op het moment dat partijen alsnog in staat zijn deze op de overeengekomen wijze na te komen. In geval de situatie als bedoeld in het eerste lid zich voordoet hebben partijen het recht om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk en met onmiddellijk ingang schriftelijk op te zeggen, overigens zonder dat recht op enige schadevergoeding bestaat. Onder overmacht wordt begrepen: de onvoorzienbaarheid, de  (redelijke) onvermijdbaarheid waardoor de contractuele verplichtingen niet, niet tijdig of niet behoorlijk kunnen worden uitgevoerd. Tevens wordt ook verwezen naar hetgeen de algemene rechtspraak aanziet als zijnde overmacht.

Artikel 6: UITVOERING VAN DE OVEREENKOMST
De uitvoering van de overeenkomst begint bij de voorbereiding van het materiaal in het depot van Arnaud’s Lift & Verhuisservice. Deze is slechts gehouden het materiaal te leveren dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst. Zij behoudt zich onder alle omstandigheden het recht voor om de vervoer- en behandelingsmiddelen te gebruiken die zij het meest praktisch en goedkoopst acht voor zover niet geraakt wordt aan de essentie van de te leveren dienst. De Klant die (voor de overeengekomen dag van uitvoering) afziet van de overeenkomst, zal van rechtswege en zonder ingebrekestelling een schadevergoeding moeten betalen gelijk aan 50% van het bedrag van de aanneming, na aftrek van de kosten voor de nog af te leggen kilometers over de weg en/of van de vervoerskosten voor het spoorvervoer en/of van de vrachtprijs voor vervoer over zee of door de lucht, maar alleszins met een minimum van twee arbeidsuren. Indien de Klant van de overeenkomst afziet minder dan 24 uur voor het tijdstip dat voor de uitvoering bepaald was, zal de schadevergoeding de volledige schade dienen te dekken. Zij zal in geen geval lager kunnen zijn dan de aannemingsprijs.

Artikel 7: VERHUIZINGEN NAAR HET BUITENLAND
Naast de bepalingen besproken in de andere artikelen van de Algemene Voorwaarden voor verhuizingen, hebben de volgende clausules uitsluitend betrekking op een verhuizing van of naar België of tussen twee lidstaten van de Europese Unie.

1. De verhuisprijs
De verhuisprijs, ook de forfaitaire, is berekend in functie van de tarieven van de onderaannemers. Welk ook de wisselkoers op het ogenblik van het sluiten van de overeenkomst is, het is deze die gebruikt wordt bij de uitvoering van de overeenkomst met de onderaannemer(s). Er kunnen zich prijswijzigingen voordoen ten gevolge van tariefwijzigingen van de onderaannemer(s} volgens de modaliteiten meegedeeld bij het sluiten van de overeenkomst, onafhankelijk van de wil van de verhuizer of van de loutere wil van de onderaannemer, op basis van de in de bijzondere voorwaarden opgesomde elementen (bv. brandstofkosten, opgelegde CAO’s, spoorwegtarieven, ...).

2. Taksen
Taksen, verbonden aan internationale verhuizingen, worden afzonderlijk aangerekend aan de klant. Indien deze redelijkerwijs niet gekend zijn op het ogenblik van het sluiten van de overeenkomst worden zij nadien door de klant zelf gedragen.

3. Douane
De Klant is gehouden alle documenten die noodzakelijk zijn voor de verzending, de ontvangst en voor de douaneformaliteiten, behoorlijk ingevuld aan de verhuizer te overhandigen of af te leveren. Indien nodig zal de klant zich op eerste verzoek persoonlijk bij de douane aanbieden. De douaneformaliteiten worden altijd verricht volgens de inlichtingen en documenten door de klant verstrekt. Behoudens tegenstrijdig beding verricht de verhuizer of zijn lasthebber de douaneformaliteiten voor de klant en op diens kosten.

4. Inlichtingen
De Klant draagt de volledige verantwoordelijkheid voor de inlichtingen door hem verstrekt, zowel ten aanzien van de administratie als tegenover Arnaud’s Lift & Verhuisservice of tegenover elke eventuele derde. De Klant zal alleen alle gevolgen dragen die voortvloeien uit valse, onvolledige, laattijdige of bij vergissing, foutief verstrekte inlichtingen en/of documenten. Hij zal de Verhuizer vergoeden voor alle hierdoor gemaakte kosten.

Artikel 8: UITGESLOTEN VOORWERPEN
Worden uitdrukkelijk uit de verhuis uitgesloten: verdovende middelen, illegale goederen, gouden voorwerpen, patronen, kostbare metalen, papiergeld, titels, postzegelverzamelingen, oude munten, gevaarlijke voorwerpen, en in het algemeen alle vaste of vloeibare stoffen van aard of materiaal die de vervoerde voorwerpen kunnen beschadigen. Alle waardeverminderingen veroorzaakt door goederen die in overtreding met dit artikel worden meegegeven, zijn in ieder geval ten laste van de klant.

Artikel 9: VERPAKKINGEN
De gehuurde verpakkingen die na het beëindigen van de verhuis niet worden terugbezorgd, geven van rechtswege en zonder ingebrekestelling recht op een vergoeding wegens gebruiksderving en op de kosten van het terughalen.

Artikel 10: BIJZONDERE VERPLICHTING
De verhuisprijzen worden berekend op basis van de inlichtingen die de Klant verstrekt, bijgevolg heeft de Klant de verplichting nauwkeurig alle noodzakelijke of nuttige inlichtingen te verstrekken aan Arnaud's Lift & Verhuisservice op diens aanvraag, zodat deze zich een duidelijk beeld kan vormen onder welke omstandigheden de overeenkomst moet uitgevoerd worden. De Klant moet in het bijzonder de aandacht van de verhuizer vestigen op de aard van de te verhuizen goederen, onder andere: waardevolle goederen, zware goederen, breekbare goederen, of voorwerpen die een speciale behandeling vereisen (zonder dat deze opsomming limitatief is). De Klant moet melding maken van alle factoren die het normale werk kunnen beïnvloeden of de moeilijkheidsgraad ervan kunnen verhogen (vb. doorgang, gracht, trappen, raam,...)

Artikel 11: RETENTIERECHT
In elk geval geeft de Klant uitdrukkelijk toelating aan Arnaud’s Lift & Verhuisservice om, bij gebreke aan in ontvangstname van de te verhuizen goederen, en dit binnen de 24u na sommatie, om de kwestieuze goederen in een meubelbewaarplaats of opslagplaats te plaatsen. Dit alles op kosten van, risico en gevaar voor de klant, met inbegrip van de kosten voor het afleveren nadien. De Klant geeft bij deze uitdrukkelijk een retentierecht aan Arnaud’s Lift & Verhuisservice.

Artikel 12: AANSPRAKELIJKHEID
Arnaud's Lift & Verhuisservice handelt zoals een goede professional in de sector van de verhuizingen en neemt de maatregelen die, in functie van de omstandigheden, het best de belangen van haar klant te behartigen. Alle redelijke kosten, voortvloeiend uit bovengenoemde gebeurtenissen die Arnaud’s Lift & Verhuisservice heeft moeten maken, vallen ten laste van de klant.

Arnaud's Lift & Verhuisservice is niet aansprakelijk voor schade van de Klant die ontstaat doordat de Klant onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt.

Arnaud’s Lift & Verhuisservice is niet aansprakelijk voor enige gevolgschade, bedrijfsschade of indirecte schade die het gevolg is van het niet, niet tijdig, of niet deugdelijk presteren door Arnaud’s Lift & Verhuisservice. Arnaud’s Lift & Verhuisservice is jegens de klant uitsluitend aansprakelijk voor schade die het rechtstreeks gevolg is van (een) toerekenbare zware fout(en) in de uitvoering van de opdracht. 

Wanneer de aansprakelijkheid van Arnaud's Lift & Verhuisservice in het gedrang zou komen wegens laattijdige levering, kan zijn tussenkomst in geen geval 20% van de prijs van de verhuizing overschrijden. Bij vertraging in de aflevering is schadevergoeding enkel verschuldigd, indien de Klant bewijst dat er hierdoor schade is ontstaan en dat een klacht ingediend werd, via een per post aangetekende brief aan Arnaud’s Lift & Verhuisservice, binnen de twee werkdagen na de levering van de verhuisde voorwerpen aan de bestemmeling, leveringsdag, niet inbegrepen. In ieder geval ligt de bewijslast van de aansprakelijkheid van Arnaud’s Lift & Verhuisservice bij de Klant. 

Arnaud’s Lift & Verhuisservice is in alle gevallen ontlast van elke mogelijke aansprakelijkheid betreffende het vervoer en de behandeling van meubelen, uitrustingen en voorwerpen die werden ingepakt en/of schade en verliezen tijdens de verhuizing, te wijten aan de Klant, een familielid, zijn mandataris of een derde, met inbegrip van schade aan gebouwen toegebracht door dezen. De Klant vrijwaart Arnaud’s Lift & Verhuisservice voor vorderingen van derden wegens schade die veroorzaakt is doordat de Klant aan Arnaud’s Lift & Verhuisservice geen, onjuiste, of onvolledige informatie heeft verstrekt.

De Klant vrijwaart Arnaud’s Lift & Verhuisservice voor aanspraken van derden die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden, welke het gevolg is van het handelen of nalaten van de Klant.

Artikel 13: TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANK
Het Belgisch recht is van toepassing op de overeenkomsten van Arnaud's Lift & Verhuisservice en de Klant. Alle mogelijke geschillen zullen worden beslecht door de bevoegde Rechtbanken van Gent.

Artikel 14: NIETIGHEDEN
Indien enige bepaling uit deze algemene voorwaarden of uit de onderliggende overeenkomst geheel of ten dele nietig en/of niet geldig en/of niet afdwingbaar mocht zijn, dit tengevolge van enig wettelijk voorschrift, rechterlijke uitspraak dan wel anderszins, dan zal dit geen enkel gevolg hebben voor de geldigheid van alle andere bepalingen van deze algemene voorwaarden of de onderliggende overeenkomst.